I can't be who you are

when my times come forget the wrong that i've done, let me leave behind some reasons to be missed. Don't resent me when your feeling empty. Keep me in your memory... leave out all the rest... forgetting all the hurt inside you learn to hide so well.. pretending someone else can come and safe me from myself.. i can't be who you are...

Tuesday, August 17, 2010

Untuk entri Art of Hyprocracy

Entri ni da lama aku tulis. Olahannya agak kasar dan pedas. Tak sesuai untuk kebanyakkan lapisan individu. Aku minta maaf kalau entri ini menyinggung perasaan mana2 individu. Takut kalau maksud dan tujuan disalah ertikan. Mungkin waktu itu, aku susah untuk menyatakan dengan penulisan yang lembut dan sesuai dibaca oleh semua.

Tujuan entri itu hanya mahu memberi nasihat kepada insan yang pemendam;

ini ciri orang pemendam.... pemendam mendorong kamu menjadi hipokrit;

1) Kalau kamu seorang yang tidak berani berterus terang, kamu sentiasa dibelungi konfik di dalam diri. Kamu seorang pemendam yang memberontak dalam diam.
2)Kamu akan merasa diri kamu diketepikan, tidak dianggap penting, tiada keyakinan diri dan sentiasa merasa orang sekeliling tidak puas hati dengan diri kamu. Kerana itu kamu selalu merasa diri kamu susah didampingi dan mendampingi.
3) Apa jua yang kamu capai, tidak pernah mencapai kepuasan. Kamu akan menggunakan apa sahaja untuk mencapai cita-cita kamu tanpa mempedulikan insan2 yang mengambil berat mengenai diri kamu.
4) Lama kelamaan, diri kamu menjadi mudah marah dan tidak berpendirian. Dengan sekelip mata kamu boleh berubah fikiran sehingga membebankan insan2 tersayang disisi kamu. Penat mereka berfikir mengapa kamu begini. Tapi kamu dengan mudah menganggap mereka memusuhi kamu dan berfikiran jahat ke atas diri kamu.
5) Kamu sering merasa keseorangan, ditindas dan dianiaya. Terlalu ramai orang disekeliling yang kamu benci dan menjauhkan diri. Bagi kamu mereka ini hanya menyusahkan kamu. Kamu lebih selesa memekakkan telinga, mendiamkan diri dan pergi menjauh dari berdepan dengan masalah. Kamu takut sekiranya kamu dikritik dan dimarahi.
6) Kamu selesa memendam kerana kamu tidak mahu rasa kehilangan, tapi hakikatnya kamu banyak kehilangan. Seperti contoh, kamu tidak mahu bertanya apa yang terbaik kerana takut orang menganggap diri kamu bodoh dan terlalu bergantung, lalu terus membuat keputusan. Sebenarnya kamu sudah kehilangan ilmu yang tidak mahu kamu tanyakan itu.
7) Orang pemendam sebenarnya berfikiran tertutup. Tidak mahu menerima pendapat, teguran dan berkongsi cerita. Kamu sering menganggap diri kamu cukup berdikari, tidak mempunyai masalah dan tidak perlukan teman sebagai tempat bergantung.
8) Bila orang bertanya perasaan kamu, dengan pantas sahaja kamu menjawab kamu ok. Kamu selesa berbohong, tapi tidakkah kamu sedari yang kamu membohongi diri sendiri.
9) Kamu sering berasa sedih kerana kamu suka mengaitkan sesuatu tragedi silam ke dalam diri kamu. Tanpa kamu sedari sebenarnya kamu menjadi seorang pendendam. Kamu berdendam dengan diri kamu sendiri. Perkara lepas sentiasa membelungi diri kamu dan menganggap tiada keadilan buatmu.
10) Sebenarnya, kamu tidak pasti perasaan kamu sekarang. Kadang2 kamu sangat sensitif dan kadang2 kamu berhati kering.

Sekiranya semua ciri2 ini ada pada diri kamu, dinasihatkan agar kamu dapat berfikiran terbuka. Belajarlah kamu cara untuk meluahkan... Meluahkan tidak semestinya menyelesaikan masalah. Tetapi ketahuilah sesungguhnya meluahkan dapat menyelesaikan separuh darinya...

No comments: