I can't be who you are

when my times come forget the wrong that i've done, let me leave behind some reasons to be missed. Don't resent me when your feeling empty. Keep me in your memory... leave out all the rest... forgetting all the hurt inside you learn to hide so well.. pretending someone else can come and safe me from myself.. i can't be who you are...

Monday, August 16, 2010

Semangat Helang


Isnin, 2 pagi... aku masih di ofis tometo.. ini bukan kali pertama dia masih di ofis diwaktu dingin bergini... ini kebiasaan dia. Aku sudah pening2 kerana mengantuk. Skrin komputer ditatap tometo dengan kusyuk. Dia menaip, sekejap berhenti kemudian menyelak-nyelak kertas dan fail di atas meja. Sambung semula menaip.
"Saya da cakap haritu dengan bos saya, biar sy serve awal2 then dia kata hold dulu, skrang da nak due date baru suruh sy buat. Bile x sampai, petang tadi pukul 5 baru die suruh saya serve direct kepada director.." tometo mengomel ke arah ku. Menerangkan betapa dia x mahu menyusahkan aku menunggu. Dalam mamai, fikiran aku sedikit blank. Tak tahu nak komen ape.

Isnin, mamai2 aku fikir pukul 5 pagi.
Aku terbangun kerana jam tometo yang berdering entah sejak bile. Mungkin dalam mimpi aku tadi yang dok membingit adalah jam ni. Sengal betul. Tiba2 satu denyutan yang sangat kuat seperti sesuatu hentakan kuat menyerang kepala. Aku menahan sakit. Sedari aku bangun, tometo pun bangun dalam kekalutan. Terus dia buka laptop.
"Kan saya da kata semalam, awak tdo dulu lepastu bangun buat kerja. Sakit kepala saya sebab awak x tutup lampu lepastu awak tdo asyik banyak bergerak.. Sy tdo pun x lena." marahku pada tometo.
"Kenapa nak marah sangat2 ni? Bukannya saya sengaja. Awak ada lagi 4jam tdo.Saya 2 jam je tdo...." panjang kami bergaduh. Puas berbalah, kami diam. Aku bangun menjerang air guna cerek letrik. Tometo meneruskan kerja. Trit... trit... bunyi printer menjalankan tugas yang diarah tometo.
Bengkak je rasa hati melihat dia dengan kerjanya. Makin dicucuk-cucuk sakit kepala mendengar bunyi mesin. Aku sabar. Baik aku sahur dahulu. Air cokelat panas dicicah biskut gula. Puas makan aku melangkah ke bilik air, ambil air semayang. Sejadah sudah dibentang. Aku duduk disebelah tometo menunggu azan. Tometo pula asyik menaip naip tanpa mengendahkan aku.
Selepas 15 minit....
"Eish nape x azan2 lagi ni.." ngomel ku seorang diri.
"Yela.. subuh kan masuk pukul 550.." celah tometo tanpa pusing mengadap aku. Mata dan jarinya masih sibuk mengadap tubuh laptop.
Mataku mengerling jam dinding yang sudah terkoyak mukanya. Ku amati betul2..
"Eish baru pukul 5.." Aku malu sendiri. Tometo x pula memerli aku. Selalunya dia mesti gelakkan aku kalau aku melakukan sesuatu yang memalukan diri.
"nape wat hal pulak ni.." marah2 tometo pada printer yang tiba2 tersekat. Kejap tekan butang ni, kejap tekan butang tu. Tak bergerak juga.
"Meh la saya buat.." aku bersuara. Tometo memandang ku dan mencebik.
"Tak payahla, biar saya buat sendiri.. nanti awak x cukup tdo.." bentah tometo. Nada yang menurun. Nada sedih.
"Saya lagi x boleh tdo kalau tengok printer ni x bole gerak," jawabku perlahan. Tometo menggeleng-gelengkan kepala besarnya.
"Saya minta maaf sebab marah2 tadi..maaf ye.." kepala tometo yang besar ku pegang aksi memujuk.
"Saya pun minta maaf sebab saya buat awak x bole tdo sampai sakit kepala.."
Aku dan tometo pun sama2 tersenyum....

... Lepas semayang aku sambung tdo... bangun je aku lihat tometo da xda... ke mahkamah la tu kalau gerak pagi sangat.. kata firasat ku....

No comments: