I can't be who you are

when my times come forget the wrong that i've done, let me leave behind some reasons to be missed. Don't resent me when your feeling empty. Keep me in your memory... leave out all the rest... forgetting all the hurt inside you learn to hide so well.. pretending someone else can come and safe me from myself.. i can't be who you are...

Friday, August 20, 2010

The Climb

Harini aku minta balik awal. Awal kerana aku dah rasa ngantuk2 duduk di ofis. Jadi lebih baik aku rehat saja dirumah. Masuk saja kawasan apartment setinggi 25 tingkat, aku terus parking moto aku di deretan motosikal berhadapan pintu lif. Aku lihat beberapa lelaki maintenance berkumpul disitu.
"Pasang CCTV kut.." duga hati aku kerana pernah terbaca notis pemberitahuan pemasangan CCTV dalam lif apartment beberapa hari yang lepas. Akupun beriaksi tenang terus memasang mangga kunci pada tayar skuter gemuk ku. Aku berjalan perlahan ke muka pintu lif.
"Eish susahlaa camni.. apa nak buat ni..." aku terdengar suara perempuan mengomel seorang diri di belakangku. Nadanya sedikit marah bercampur bengang.
Belum sempat aku menekan butang lif, perempuan tadi bersuara lagi..
"Rosakla dik.. lif rosak..." katanya sambil menekan-nekan butang telefon bimbitnya. Kemudian bercakap di telefon sambil berlalu pergi. Aku beristighfar dalam hati.
"Lama lagi ke naik repair menda ni?" tegur aku pula pada bro2 maintenance yg duduk melepak atas deretan motosikal. Salah seorang dari mereka mengangkat bahu sambil bibir menjuih ke arah pejabat apartment.
"Lama lagi kut..x bole nak cakap berapa lama," ujar seorang mamat beruniform maintenance yg berdiri depan lif. Ditangannya memegang papan tanda bewarna kuning tertera 'kerja-kerja membaik pulih sedang dijalankan'.
Aku berfikir sejenak...
berfikir lagi beberapa ketika...
"Uh tinggkat 17!' dengus hati kecil aku. Pandangan aku berkalih ke muka pintu tangga kecemasan. Tak pernah lagi kaki aku menggunakan tangga ini untuk naik ke atas. Selalunya diri aku diangkat naik terus ke atas dengan satu nafas sahaja. Hehe.. tu pasala aku senang jadi gemuk!
Akhirnya aku membuat keputusan. Kalau aku tunggu, tak pasti lagi berapa lama lagi aku kena tunggu. Aku dahlah x suka menunggu. Nak2 pula menunggu sesuatu yang tak pasti. Aku bertekad dalam hati.
"Ini antara dugaan aku dalam bulan posa. Moga Allah ampunkan dosa2 aku.Bismillah.." Akupun melangkah naik anak tangga pertama, kedua dan seterusnya.
Baru tingkat dua... huhu beratnya badan aku ni...
Naik lagi...
Tingkat 4.. eish nape lutut aku cam menggigil lak ni.. kan aku muda lagi... abaikan,.. naik lagi.. chayok!
Tingkat 7... ada 10 tingkat lagi.. tangan aku da mula mengurut2 lutut.. Rasa seperti mahu tersembam . Aku terus berpaut pada lengan tangga. Tula da lama x naik tangga. Ofis aku yang dua tingkat tu pun aku naik escalator. Padan muka aku!
Beberapa ketika aku dengar tapak kaki mendekati. Aku ingatkan orang naik macam aku. Rupanya turun.
"Lif rosak eh dik?' tegur sepasang suami isteri. Aku hanya mengangguk sebagai jawapan sambil mengukir senyuman tawar. Kehausan di tekak semakin mencunak-cunak. Aku beristighfar lagi.
Aku melangkah lagi dengan penuh tekad. Entah berapa orang berselisih ngan aku, aku x perasan. Tapi semuanya turun.
Aku sudah sampai ke tinggkat 12.. huhu..
"Uh banyak lagi tingkat nak turun.." aku dengar suara lelaki bercakap sendiri ketika berselisih.
"Oklah tu turun.. sy naik," kata aku selamba. Lelaki itu memandang aku.
"Tingkat bape?" soalnya.
"17" jawabku yang sudah lelah.
Dia tersenyum lalu meneruskan langkah. Akupun meneruskan perjalanan dengan kudrat yang masih bersisa. Ketika menaiki satu persatu anak tangga, aku teringat pagi tadi aku bangun dalam keadaan agak bengang kerana terlepas waktu sahur. Huhuhu... dugaan2... Perut aku pula menyanyi2 dengan sumbang memberi isyarat lapar..
'sabar eh' pintaku pada si perut..
Akhirnya aku sampai ke tingkat teratak ku...
Alhamdullillah.. Aku bermunajat..
Aku buka pintu rumah.. langkah aku semakin longlai.. pintu bilik ku kuak perlahan... Aku tersandar di atas sofa... Rasa sengal2 badan, kejang, lapar dan dahaga menggamit iman aku...
"Ya Allah kuatkan iman aku.. aku mahu berpuasa..." kata hati aku perlahan.. Entah bila aku pun terlelap di sofa..

Dan bila aku bangun dengan kuasa Allah, tiada lagi rasa dahaga, lapar, kejang dan sengal2 badan... semuanya hilang meresap entah kemana... Aku terus menunaikan kewajipan wajibku tanpa berlengah kerana sudah hampir waktu Asar...
Alhamdulillah....

No comments: