I can't be who you are

when my times come forget the wrong that i've done, let me leave behind some reasons to be missed. Don't resent me when your feeling empty. Keep me in your memory... leave out all the rest... forgetting all the hurt inside you learn to hide so well.. pretending someone else can come and safe me from myself.. i can't be who you are...

Tuesday, August 24, 2010

Baazar.. oh Baazar


Baazar adalah nama yang dipanggil bagi deretan jualan juadah berbuka puasa. Kerana itu panggilan penuhnya 'Baazar Ramadhan'. Uniknya, baazar hanya terkenal untuk dalam satu bulan sahaja iaiti pada bulan puasa. Bulan Ramadhan adalah bulan rezeki sebab kita akan nampak ramai orang berniaga pada bulan ni. Bukan setakat orang bekerja sebagai tukang masak sahaja berniaga, malah orang yang bekerja sepenuh masa dipejabat juga mengambil kesempatan untuk berniaga. Ada yang jual kuih raya, baju raya, aksesori baju, perhiasan rumah, dan macam2 lagilah. Maka bulan puasalah kita akan tengok senario yang sangat berbeza dari bulan yang lain. Dimana-manapun memang sangat padat dan panjang deretan baazar.
Kebiasaanya, aku pergi membeli makanan untuk berbuka disini. Senang cakap, malas nak masak. Aku hanya memasak kalau pulang ke rumah orang tua ku sahaja. Kalau duduk dirumah sewa, aku lebih selesa membeli. Kebetulan, jalan aku balik ke rumah melalui laluan bazaar ni. Membeli setakat untuk yang mampu dimakan sahaja. Tak elok membazir. Tak pernah lagi bulan puasa kali aku membeli di tempat lain.
Jadi satu hari...
Kata Tomet, 'cukuplah kita beli makanan kat baazar' Jum la makan kat kedai pulak. Kita makan hidang.'
Akupun berfikir diluar kotak kebiasaanku..
'Ok je, tapi kita balik solat dulu lepastu kita cari kedai. Kalau kita pergi sekarang kita kena tunggu lama.. nanti terlepas semayang mahgrib..' jawabku sambil melihat jam pukul 720.
Tomet mengganguk perlahan tanda mengikut sahaja kataku.
Erm kesian kat dia, sebab tak dapat lagi makan hidang apatah lagi makan buffet bulan puasa kali ni. Bukan sebab aku taknak bawa, tapi sebab tak cukup masa. Tomet terpaksa balik lewat disebabkan kerja yang sentiasa melimpah-limpah. Jadi tatkala orang mengadap deretan makan, dia masih mengadap kerja.. kerja... Itupun aku bersyukur juga kadang2 dapat juga berbuka bersama dia di rumah. Selalunya, dia berbuka di pejabat... dan aku berbuka sorang2 di rumah..
Erm nak buat macam mana belum ada lagi rezeki nak rasa kelaianan...

No comments: