I can't be who you are

when my times come forget the wrong that i've done, let me leave behind some reasons to be missed. Don't resent me when your feeling empty. Keep me in your memory... leave out all the rest... forgetting all the hurt inside you learn to hide so well.. pretending someone else can come and safe me from myself.. i can't be who you are...

Friday, August 20, 2010

Ini ke cara perempuan berkawan?

Hairan.. mana x hairan.. betul ke perempuan berkawan pilih bulu... kalau x sama get out of my face!!
Ciri perempuan berkawan;

1) Diorang suka judge dari first impression. Maksudnya kalau nampak orang tu cam len macam dari segi pakaian dan cara bercakap diorang da ada bad image kat orang tu.
2) Suka bercakap dibelakang kalau ada sesuatu yang dia tidak berpuas hati mengenai kawan sendiri. Nak cakap depan2 x berani.
3) Tak suka berterus terang kalau rasa taknak ikut ajakan kawan. Selalunya mereka suka berbasi basi. Depan cakap ok, tapi belakang duk fikir apa alasan yang logik tuk tolak ajakan. Kononnya x nak lukakan hati kawan kalau terus cakap tak nak.
4) Lebih suka melarikan diri dari bertembung dengan kawan yang x disenangi. Tapi bila dah berdepan berlakon macam ok.
5) Mengaku sana sini kawan baik, tapi hakikatnya kawan mereka tu muncul bila nak tahu apa perkembangan kau sahaja. Bila kau susah ada ke diorang ni semua?
6) Bila kawan ko susah hari2 la ko akan dengar suara dia ngadu tu ini. Masa ni ko akan tengok dia selalu ada depan mata ko. Tapi bila dia da senang, tanya kabar ko pun takda.
7) Bila ko pulak susah, ko g la minta tolong dia. Tapi dia pun akan jawab akupun tengah susah.
8) Selalu iri hati dengan kelebihan kawan sendiri. Jadi hasud kawan lain untuk menjatuhkan imej kawan tu. Bukannya dapat apa2 pun. Yang penting puas hati.
9) Perempuan tak perlu sebab yang kukuh pun untuk membenci atau memulaukan kawannya, apa yang penting adalah diri sendiri ada klik2 yang ngam dengan dia.
10) Suka berbangga kalau berkawan dengan kawan yang ada darjat, rupa, status dan kekayaan. Masa ni la nak tunjuk yang ko selalu dengan dia. Walhal orang tu tak buat apa2 pun tuk kau. Kawan kampung yang takda rupa, kekayaan dan status nila yang duk tolong kau korban macam2 sini sikitpun ko xpose dia. Bila kau berjaya ko cakap kejayaan kau atas usaha kau. Terima kasih pada kawan sedarjat kau!
11) Perempuan tak suka kawan baik dia rapat dengan orang lain. Bile kawan baik kau keluar ngan kawan lain, kau terus tarik muka. Alasan? entah ? cemburu mungkin... (situasi ini selalu aku hadapi masa sekolah rendah dulu. Susahlah camni kena control. Tapi jangan terkejut, da tua pun ada lagi perempuan yang buat perangai camni...)
12) Kalau ada kawan kau buat silap dan kau sakit hati, kau takkan pergi berbincang dengan dia, tetapi kau akan benci dia sepenuhnya. Sampai kebaikkan dia kau butakan mata. Hanya nak fokus keburukkan dia sahaja. Kenapa ya?
Kata kawan2 aku, aku jenis orang yang tak reti simpan apa yang aku tak puas hati. Lantang je nak tegur apa2 walaupun orang itu rapat dengan aku. Bukan lah tengking2.. cakap elok2 la.. hormat orang sebelum nak orang hormat kita, pesan orang tua. Bagi aku kawan adalah cermin yang terbaik untuk memberitahu apa2 kekurangan kita yang perlu diperbaiki. Kata perumpamaan 'Buah cempedak diluar pagar, ambil galah tolong jolokkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan. Rasa sayang hey.. rasa sayang2 hey! hey lihat nona manis, rasa sayang2 hey..' hehehe.. syok pulak nyanyi.
Okey, sebenarnya aku akui tak semua perempuan bersikap macam yang aku cakap tadi, tapi tak juga aku nafikan perempuan ada yang bersikap macam tu bila berkawan. Jadi musabahlah diri, ada ke ciri2 tu dalam diri kita. Kalau ada cepat2 lah minta maaf pada kawan kita. Ingat, dunia ni sangat lah fana, kalau ada antara kita pergi dulu, sempatkah kita nak perbaiki semua kesilapan itu?
Aku pun ada kelemahan dalam berkawan, sebab tu tak ramai kawan perempuan rapat dengan aku. Adalah seketul dua. Tapi tak kisahlah, yang penting ada kejujuran, keikhlasan dan saling sayang menyayangi. Buang perasaan hasad dengki, iri hati dan bermegah-megah insyallah kita akan nampak hubungan persahabatan yang sejati. Okey, wat kata tomet ala2 ustaz hotfm... 'renung2 kan dan selamat beramal...'

No comments: