I can't be who you are

when my times come forget the wrong that i've done, let me leave behind some reasons to be missed. Don't resent me when your feeling empty. Keep me in your memory... leave out all the rest... forgetting all the hurt inside you learn to hide so well.. pretending someone else can come and safe me from myself.. i can't be who you are...

Friday, August 27, 2010

Tomet Ways To Reduce Tax

Tomet membelek2 kertas kecil bewarna putih yang dipegang lalu diselitkan dalam beg dompetnya. Tersenyum simpul seorang diri.
"Mana resit tadi?" soalnya tiba-tiba.
"Resit apa?" Soalku kembali.
"Resit beli barang rumah tadi lah," jawab Tomet. Matanya yang membulat memandangku mengharapkan aku ada menyimpan resit.
Aku membalas pandangan lalu tanpa ragu menjawab, "Mana ada saya ambik.... napa?"
"La.. kenapa tak ambik?"
"Saya rasa da betul orang tadi kira, baki pun betul.. jadi tak payahlah ambik resit tu.. nak buat ape?" soalan Tomet berbalas dengan soalan aku.
"Saya nak simpan untuk kurangkan cukai saya hujung tahun ni.."
"Maaf saya tak tahu.."
"Takpalah, lain kali awak simpan ye.."
Aku mengangguk faham.
...
Sebelum naik lif, aku ternampak sekeping buku ditangan Tomet. Buku itu bertajuk '100 ways to save tax in Malaysia.

Aku sengih2. Dia tanya mengapa? Aku hanya tersenyum.

Sempat aku membaca secara ringkas buku ni.. Diantara cara mengurangkan cukai adalah;

a) Membeli Buku

b) Membeli Komputer

c) Membeli rumah dan disewakan

d) Membeli barang2 dapur dirumah

Nak tahu lebih2, pinjam atau beli je buku yang Tomet baca. Beriya betul dia nak kurangkan cukai yang dia kena bayar buat kali pertama dalam hidupnya.

Apapun BUKTI pembelian tu kena disimpan secara baik... Jadi kalau beli barang2 yang tersenarai dalam cara2 kurangkan cukai tu silalah minta resit dari penjual.

No comments: